Tips nr 12 för bättre presentationer

Jag kom på ett till:

Gnäll inte

För något år sedan så var jag inbokad att hålla ett föredrag på ett företag som hade en inspirationsvecka för sina anställda. Denna vecka erbjöd massor av olilka seminarier och kurser som skulle vara lärande och inspirerande och jag hade fått äran att hålla en timme som handlade om smarta tips vid Powerpointanvändning.

Timmen före mig skulle bestå av presentationsteknik. Jag som är road av ämnet frågade om jag kunde sitta med på den och det gick bra så fylld av förväntningar så gick jag med för att få mig lite inspiration till livs.

Det blev inte som jag tänkt mig. Damen ifråga som höll själva föredraget började med att be om ursäkt för att hon inte använde Powerpoint. Jag är inte så van vid datorer, sade hon sedan och fnissade flickigt. (NO NO). Dessutom hatar jag Powerpoint, sade hon sedan. Några vände sig om och tittade på mig. De visste ju att jag var där för att visa Powerpoint direkt efteråt. Jag höll mig. Hon fortsatte att prata, om sig själv, visade en youtubefilm, pratade vidare och sade något intressant. Sedan satte hon igång igen och gnällde på hur dåligt det var med Powerpoint.

Ärligt talat. Det är inget fel på Powerpoint. Det kanske inte passar alla men det är utmärkt som stöd för många. Man måste bara balansera mängden av sig själv i förhållande till mängden av Powerpoint.

Vad hände tror ni? Blev hon älskad? Nej inte direkt. Hon kändes bara som om hon smutskastade Powerpoint snarare än visade bra presentationstrick. Man blir inte poppis för att man försöker vara bättre än någon annan eller genom att trycka ner någon. Det gällde i skolan och det gäller än – vare sig det är sak eller människa. Vi gillar GLADA och SNÄLLA och uttrycksfulla människor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *