Skriva ut kommentarer i Excel

Använder du kommentarer i Excel? Har du ibland behov av att skriva ut dem? Du kan skriva ut dina kommentarer i två sätt i Excel:

  • Som en lista i slutet av bladet
  • Som kommentarbubblor på själva bladet – ungefär som det ser ut när du pekar på en cell som innehåller en kommentar.

För att skriva ut dem behöver du först en kommentar. Den infogar du genom att högerklicka på en cell som du vill kommentera och välja Infoga Kommentar. Därefter skriver du in din kommentar och klickar på någon annan cell. Nu visas ett litet rött hörn på cellen som innehåller kommentaren och pekar du denna cell så visas din kommentarbubbla upp.

Då till utskriftsfrågan…

När du vill skriva ut kommentarer så går du först till Arkiv, Skriv ut och klickar på länken längst ner – Utskriftsformat. Nu öppnas dialogrutan Utskriftsformat – här klickar du på fliken blad:

Öppna listpilen vid xx och välj något av alternativen. Väljer du som lista i slutet av bladet så skrivs kommentarerna ut på ett eget papper med författare och cellnamn kopplat till varje kommentar. Väljer du som de visas på bladet så kommer utmaningen. Går du nu och tittar i förhandsgranska så visas inga kommentarer alls. Förutsättningen för att dessa skall skrivas ut är att de visas hela tiden och inte har ”visa när jag pekar över cellen” påslaget.

Detta löser du enkelt genom att gå till fliken Granska och klicka på Visa alla kommentarer.

Visa kommentarer

Nu kan du titta i förhandgranska och genast så syns kommentarerna.

Alltså. För att skriva ut kommentarer som bubblor på bladet så behöver du både gå till Utskriftsformat och välja att de skall skrivas ut som de visas på bladet och sedan gå till Granska och markera att de skall visas. När detta är gjort så kan du välja bort ”heltidsvisningen” och återgå till det tidigare läget.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *