Det finns många sätt att markera text och de flesta av oss använder kanske klicka och dra i många sammanhang men prova även att markera på något av följande vis:
Markera med markeringsspalten
Markeringsspalten i Word är den plats mellan papperskanten och textens vänsterkant där muspekare förvandlas till en vit pil som pekar (åt höger) mot texten. Här kan du klicka på olika sätt för att markera ett större eller mindre område i din text.
Markera en rad
Peka till vänster om den rad du vill markera så att den vita pilen pekar på raden och klicka en gång.
Markera ett stycke
Peka till vänster om det stycke du vill markera och dubbelklicka
Markera hela dokumentet
Peka till vänster om det stycke du vill markera och trippelklicka för att markera hela dokumentet.
Specialmarkeringar
Markera ett ord
Dubbelklicka på ett ord för att markera det.
Markera en mening
Markera en mening genom att hålla ner CTRL och klicka i meningen.
Markera ledord eller nummer i en lista
Någon gång då och då så vill du kanske markera ett block i texten (kanske i en tabell eller så) men inte hela rader. Du kan göra detta genom att hålla ner ALT tangenten och dra upp en markering som du vill att den skall se ut.